ocean-poludniowy-scott-osborn-unsplash
Autor Kamila Krótka - 18 Czerwca 2020

Naukowcy wiedzą, gdzie jest najczystsze powietrze na świecie. Właśnie opublikowali wyniki badań

Czyste powietrze wydaje się w dzisiejszych czasach nie lada luksusem. Naukowcy obalili jednak tezę, że na Ziemi właściwie go już nie ma. Niedawno opublikowali wyniki badań, które pokazały, gdzie spokojnie można oddychać pełną piersią.

Czyste powietrze to jeden z tych składników atmosfery, na który w największym stopniu wpływamy jako ludzie. Odkrycie opublikowane w Proceedings of National Academy of Sciences pokazało jednak, że są jeszcze miejsca nietknięte negatywnymi skutkami rozwoju cywilizacji.

Wybudował dla córek domek jak marzenie. Mieszkają jak w bajceWybudował dla córek domek jak marzenie. Mieszkają jak w bajceCzytaj dalej

Czyste powietrze wciąż istnieje

Naukowcy z Colorado State University of Sciences, badając Ocean Południowy, udowodnili – to w jego obrębie znajduje się najmniej zanieczyszczeń na Ziemi. Jak tłumaczy jeden z autorów badań, Thomas Hill: aerozole kontrolujące właściwości chmur nad SO (Ocean Południowy) są silnie powiązane z procesami biologicznymi zachodzącymi w tych oceanach i że Antarktyda wydaje się być odizolowana od południowego rozprzestrzeniania się mikroorganizmów i odkładania się substancji odżywczych z południowych kontynentów.

Okazało się, że warstwa graniczna znajdująca się w najniższej partii nad Oceanem Południowym, jest zupełnie wolna od cząsteczek wytworzonych przez człowieka. Tym samym naukowcy udowodnili brak możliwości przemieszczania się z wiatrem szkodliwych aerozoli z innych rejonów świata na południe. Dzięki temu Oceanu Południowego wciąż nie dosięgają zanieczyszczenia czy toksyczne emisje z gleby, a powietrze nad nim jest nieskazitelnie czyste.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) podkreśla, że zanieczyszczenie powietrza to już nie tylko problem ludzkości, ale globalny kryzys zdrowia publicznego. Corocznie umiera z jego powodu siedem milionów osób. Bezpośrednimi przyczynami śmierci są choroby serca, udary mózgu czy nowotwory płuc.

Źródło: Ekologia.pl